V zahraničných školských systémoch sa postupne začínajú objavovať rôzne meditačné a iné relaxačné praktiky – a to z dobrého dôvodu.
Ide o nástroje, ktoré deťom pomáhajú odraziť negatívne myšlienky a správanie, sústrediť sa, stíšiť myseľ, vybudovať sebavedomie a zaobchádzať s ostatnými a so sebou s rešpektom a uznaním.
Poďme sa pozrieť na to, aké ďalšie benefity môže deťom priniesť meditácia. V článku sa ďalej dozviete viac aj o meditáciach vhodných pre deti, top aplikáciách na meditovaniea o tom, ako je detská meditácia rozšírená na Slovensku.

Benefity, ktoré meditácia prináša

Štúdie ukázali, že učenie týchto metód môže u detí budovať pozornosť, vzájomný rešpekt, sebaovládanie a empatiu, a to všetko pri súčasnom znížení stresu, hyperaktívneho správania, symptómov ADHD a depresie. Okrem toho sa ukazuje, že u študentov, ktorí praktizujú jednu z najrozšírenejších relaxačných techník – všímavosť (mindfulness) dochádza aj k zlepšeniu známok. Navyše ide o dar, ktorý deti môžu využívať počas svojho života vždy, keď to potrebujú.

Podľa Národného centra pre doplnkové a integračné zdravie však medituje iba 1,6 percenta detí.

Americký premiér Tim Ryan zaviedol program Skills for Life na školách v Ohiu, ktorý učil deti základných škôl hlboké dýchanie, meditáciu a ďalšie zručnosti na riešenie problémov. Zistili, že tieto praktiky pomohli deťom vyrovnať svoje emócie, obmedziť šikanovanie a zvýšiť povedomie a študenti i učitelia sú nadšení programom.

Ďalšia štúdia vykonaná v San Franciscu s viac ako 3 000 študentmi zistila dramatické zlepšenie v celkovom akademickom výkone vrátane zvýšenia skóre v matematických testoch pre študentov, ktorí praktizovali meditáciu všímavosti a „tichý čas“. V jednej z najdrsnejšách stredných škôl s najvyššou mierou strielania, bojov a napätia v San Franciscu, začlenili učebných osnov „čas na ticho“, miera napätia klesla o 45 percent, dochádzka študentov vzrástla a ich známky sa výrazne zlepšili.

Meditácie vhodné pre deti

Či už ste rodič, učiteľ, teta, dedko, opatrovateľka alebo len trávite čas s deťmi akéhokoľvek veku, vyskúšajte tieto tri postupy, aby ste deťom predstavili meditáciu a všímavosť.

Balón

Táto meditácia vnáša vizuálny prvok do veľmi jednoduchého hlbokého dychového cvičenia.  

  • Poproste deti, aby premýšľali o svojej obľúbenej farbe a predstavili si obrovský balón tejto farby.
  • Ukážte im, ako sa uvoľníte a začnite zhlboka vdychovať a vydychovať cez nos.
  • Pri predstave, že idú nafukovať veľký balón vo svojom bruhu sa zhlboka nadýchnite a naplňte svoje brucho vzduchom. Rozšírte svoje brucho čo najviac.
  • Ak to deťom pomôže, môžete ich nechať natiahnuť ruky a hornú časť hlavy, čo ešte viac pomáha predstave veľkého balóna.
  • Keď je ich „balónik“ úplne plný, môžete ho „vyfúknuť“ pichnutím prsta do bruška. Pomaly uvoľňujte vzduch z brucha a “vyfukujte“ ho von nosom.
  • Povzbudzujte svoje deti, aby cítili, že sa ich celé telo zakaždý uvoľnuje, keď vydýchujú. Môžete dokonca vydávať syčivý zvuk, aby ešte viac spomalili výdych a podporili ich predstavivosť akoby vypúšťali vzduch z balóna.
  • Toto pravdepodobne spustí chichot a podporí u detí vnímanie svojho dychu. Pokračujte niekoľko minút.

Relaxácia svalov

Táto prax je vynikajúca pre deti (aj pre dospelých) všetkých vekových skupín, Táto meditácia je vhodná pre deti vo všetkých vekových kategóriách či už majú problémy so spánkom, stresom, chorobou alebo majú strach z vystúpenia.

Je založená na progresívnej technike relaxácie svalov, ktorú vyvinul Dr. Edmund Jacobson v 20. rokoch 20. storočia. Slúži na zmiernenie napätia, keď sú ľudia v situácii, ktorá im sťažuje relaxáciu. Sprevádzajte svoje dieťa pomocou týchto krokov:

  • Pohodlne sa usaďte alebo si ľahnite a zavrite oči.
  • Začnite relaxovať a zhlboka sa nadýchnite.
  • Venujte všetku svoju pozornosť svojej pravej nohe. Zovrite chodidlo do päste všetkými piatimi prstami a pevne držte toto napätie počas dvoch hlbokých dychov.
  • Potom náhle uvoľnite napätie na pravej nohe. Úplne ju uvoľnite a vnímajte uvoľnenie napätia. Môžete cítiť až brnenie v nohe.
  • Zhlboka sa nadýchnite a potom pokračujte …
  • Presuňte svoju pozornosť na ľavú nohu. Použite rovnaké pokyny ako pre pravú nohu.
  • Postupne prechádzajte rôzne časti celého tela tak, že vytvoríte napätie, za ktorým okamžite nasleduje kontrastný pocit uvoľnenia. Každé uvoľnenie zakončite hlbokým, čistiacim výdychom.

Tu je ukážka postupu jednotlivých častí tela, ktorý môžete sledovať:

  • Pravá noha, ľavá noha
  • Pravý členok a teľa, ľavý členok a teľa
  • Pravé koleno, ľavé koleno
  • Pravé stehno, ľavé stehno
  • Všetky nohy
  • boky
  • paže
  • brucho
  • Celé spodné telo, od brucha dole
  • Hrudník a srdce
  • Pravá ruka, ľavá ruka
  • Pravá ruka, ľavá ruka
  • Ramená
  • Krk
  • Tvár
  • Celé telo naraz

Keď dokončíte meditáciu s dieťaťom, uistite sa, že strávia v tichosti aspoň niekoľko minút a povzbudzujte ich, aby dýchali pomaly a stabilne.

Aplikácie, ktoré deťom pomôcť pri učení meditácie

Aj napriek tomu, že sú tieto aplikácie v angličtine, sú v prvom rade intuitívne a vizuálne spracované tak, aby ste dokázali pochopiť podstatu relaxácie aj bez sprievodnej reči. Sú prospešné pre deti na učenie relaxácie a zároveň pomocou nich môžu pokračovať v učení angličtiny.

Mindful Powers (spoplatnená aplikácia, cena: 4,51€)

Mindful Powers je dobrá aplikácia, ktorá predstavuje deťom od 6 rokov všímavosť. Vedie deti radom meditácií, ktoré na seba nadväzujú. Deti pracujú s „Flibbertigibbet“, roztomilým okrúhlym morským tvorom, ktorý im pomáha zostať sústredený a dýchať. Taktiež umožňuje deťom upokojiť sa dotykom prstov. Aplikácia používa detský hlas a má mladistvý vzhľad. Ukážka aplikácie : https://vimeo.com/237613993

Sesame Street (bezplatná aplikácia)

Aplikácia Sesame Street je vynikajúca na predstavenie konceptu upokojenia dýchaním. Aplikácia učí deti metódou „Dýchaj, Mysli, Sprav“. Deti pomáhajú animovanému monštru, ktoré čelí frustrujúcim situáciám, upokojiť sa pomocou dlhého a hlbokého nadychu. Potom pomáhajú monštrum vymyslieť riešenie a spraviť ho.

Výhodou tejto aplikácie je, že je bezplatná a vhodná aj pre menšie deti od 3 rokov.

Ukážka aplikácie:

Prečítajte si aj náš článok Zvieracia jóga, ktorá bude deti baviť v ktorej sa dozviete aj o bezplatnej aplikácii na učenie jógy, ktorá okrem predstavenia rôznych pôz predstavuje deťom aj dôležitosť dýchania a relaxácie.

Detská meditácia na Slovensku

Na Slovensku  meditácia pre deti ešte nie je príliš populárna. Ak máte záujem viesť svoje deti k meditácii, odporúčam vám zavítať na stránku dvoch kamarátok Danieli a Danieli, ktoré na svojej stránke zdieľajú svoje osobné skúsenosti s meditáciou pre deti: http://meditaciepredeti.sk/

Dámy okrem iného pripravili aj svoje vlastné CD určené špeciálne na meditácie pre deti. Môžete si stiahnuť aj MP3 verziu tu.

Inšpirujte sa našimi článkami a nápadmi z kategórie Zdravý životný štýl:
Finančná gramotnosť: hry na jej podporu pre deti (od 3 rokov)
Zvieracia jóga, ktorá bude deti baviť
Záhradničenie s deťmi & Návod na pizza záhradu
Hravá ústna hygiena: čistenie zubov pre deti
Nápady na hračky pre deti v rôznom veku
Aktivita pre deti: Lov v prírode s Montessori šablónou


Pri príprave článku sme sa okrem iného inšpirovali aj nasledovnými článkami:
https://chopra.com/articles/3-kid-friendly-meditations-your-children-will-love
https://www.understood.org/en/school-learning/assistive-technology/finding-an-assistive-technology/8-meditation-apps-for-kids