Na to, aby ste svoje deti začali učiť o peniazoch a podporovať u nich finančnú gramotnosť nepotrebujete žiadny titul v oblasti financií ani špeciálne znalosti. Naopak, finančná gramotnosť začína zopár jednoduchými životnými lekciami:

Rozdiel medzi tým, čo chceme a čo potrebujeme

Dobré finančné rozhodnutia sa začínajú tým, že dokážeme rozlíšiť, čo je potrebné a čo je príjemné.

Predškoláci nerozumejú sofistikovaným témam, ale dokážu porozumieť rozdielom medzi potrebami a želaniam. Rodiny míňajú svoje peniaze najprv na potreby, ako sú jedlo, domov a lieky. Ostatné veci, ktoré sú príjemné, napríklad hračky a dovolenky, by ste si mali kúpiť až po uspokojení základných potrieb.

Staršie deti a dospievajúci môžu ďalej zdokonaľovať svoje chápanie toho, čo predstavuje potrebu. Napríklad, zatiaľ čo každý potrebuje oblečenie, dizajnérske džínsy spadajú do kategórie želaní. Bývanie je tiež nevyhnutnosťou, ale vlastnú kúpeľňu alebo dokonca aj vlastnú spálňu je možné charakterizovať skôr ako želanie, nie ako potrebu.

Nákupné rozhodovanie s obmedzeným množstvom peňazí

Deti tiež potrebujú pochopiť, že množstvo peňazí je obmedzené, a to aj pre bohaté rodiny.

Jednoduchý spôsob, ako môžete deti naučiť túto lekciu, je zapojiť ich do každodenného rozhodovania. Požiadajte deti v obchode, aby sa rozhodli medzi dvoma položkami, napríklad dvoma rôznymi pochutinami, s vysvetlením, že nemáte dosť peňazí na obe položky.
Pomoc a vedenie malých detí v rozhodovaní pri jednoduchých možnostiach im poskytne skúsenosti a sebadôveru v robení vlastných rozhodnutí. Ak malým deťom umožníte robiť rozhodnutia, potom rozhodovanie pre neho bude menej náročné, keď vyrastú.

Hranie sa na nakupovanie a rozhodovanie

Spravte si doma obchod s potravinami a zahrajte sa na nákup desiaty.

  • Pripravte si zopár skutočných potravín, ktoré sú vhodné ako desiata (napríklad jablko, banán, džús, jogurt, atď) a každú položku označte cenou zaokrúhlení na desiatky centov alebo eurá. Ceny by mali zodpovedať realite.
  • Dajte deťom mince v hodnote 1 €.
  • Povedzte deťom, že dnes si svoju desiatu musia kúpiť za peniaze. Pomôžte im pochopiť, že peniaze vymieňajú za položky, ktoré si chcú kúpiť.
  • Nechajte deti, aby počas hry míňali peniaze na potraviny, odniesli si ich a aj zjedli na desiatu.

Šetrenie a oddialenie „uspokojenia“

Jednou zo základných lekcií na podporu finančnej gramotnosti, ktorú by sa každé dieťa malo naučiť, je to, že si musí počkať na nákup toho, čo chce. Vysvetľujte deťom pri nákupoch, že nekupujete niečo, čo by sa vám mohlo páčiť, pretože v súčasnosti to nepotrebujete. Podporujte u svojich detí premýšľanie: „Musíš to mať teraz, alebo si ho môžeš kúpiť neskôr?“

Pri tejto príležitosti je ideálne deťom predstaviť koncepciu rozdelenia ich peňazí do kategórií „ušetriť“, „minúť“ pomocou aktivít, ktoré pomôžu deťom pochopiť, že množstvo peňazí je obmedzené a je potrebné ich rozdeliť na rôzne účely.
Precvičovanie oneskoreného uspokojenia vytvára sebadisciplínu potrebnú práve na šetrenie peňazí. Deti sa vďaka nim učia spravovať svoje vlastné obmedzené úspory a v dospelosti nebudú mať so šetrením problém.

Vyrobte s deťmi ich vlastné pokladničky

  • Vďaka pokladničkam budú mať deti miesto, kde si uložia peniaze a kde si budú šetriť.
  • Dajte každému dieťaťu dve nádoby na ozdobenie. Nádobky môžu byť plastové, recyklované kávové poháre s plastovými viečkami alebo malé kartónové krabice.
  • Jednu nádobu označte ako „šetriť“ a druhú ako „minúť“.
  • Podporte deti, aby si predstavili svoje finančné ciele. Nechajte deti, aby na nádobu, kde budú šetriť, vybrali obrázky toho, na čo si chcú šetriť.
  • Majte k dispozícii staré časopisy, nálepky, pastelky a pečiatky. Umožnite deťom, aby boli kreatívne pri zdobení svojich nádob.

Nechajte deti zarobiť si peniaze

Dospelí musia zarábať peniaze, aby uspokojili svoje potreby a želania. Naučte deti, že peniaze je treba si zarobiť (nedostávame ich zadarmo) a ich množstvo je obmedzené. Včasné učenie o zarábaní malého množstva peňazí poskytuje základ a porozumenie, že peniaze sú odmenou za prácu.
Malé deti vykonávajú určité úlohy doma len preto, že sú súčasťou rodiny alebo domácnosti. Deti môžu robiť ďalšie úlohy, aby si zarobili peniaze na svoje vlastné plány. Deti však musia rozlišovať medzi povinnosťami členov rodiny a činnosťami, ktoré im zarobia peniaze.

Extra práca

Dajte deťom zoznam domácich prác, za ktorých spravenie dostanú peniaze a definuje, koľko peňazí za ktorú prácu dostanú.

Nechajte deti spravovať svoje peniaze

Nechajte svoje dieťa, ak si niečo chce kúpiť, aby si to aj kúpilo. Aj keď to nemusí byť najlepší nákup, nechajte aby dieťa znášalo dôsledky urobenia chyby. Rodičia môžu mať sklon chrániť svoje deti pred zlými rozhodnutiami o peniazoch. Ale premárnenie narodeninových peňazí v detstve je oveľa lepšia chyba ako opakovaný prešľap za 100 alebo 1000 € v dospelosti. Samozrejme nedávajte dieťaťu ďalšie peniaze ak si našporené minie, inak sa stratí efekt lekcie.

Hodnota peňazí

Rôzne mince a papierové peniaze majú rôzne hodnoty. Deti sa potrebujú naučiť rozoznať používané mince a bankovky a pochopiť ich relatívne hodnoty z hľadiska kúpnej sily.

Hľadanie pokladu

  • Skryte skutočné mince po byte, dome alebo záhrade.
  • Požiadajte deti, aby našli mince a aby vám oznámili hodnoty mincí, ktoré našli.
  • Diskutujte s deťmi, že 10 x 10 centových mincí alebo 5 x 20 centových mincí alebo 2 x 50 centových mince sú rovnaké množstvo ako 1 €.
  • Skúste s deťmi pomocou mincí rátať rôzne hodnoty.
  • Neskôr u starších detí rozšírte hru o 1, 2 a 5 centovým mince.

Starším deťom navyše často chýba perspektíva. „Deti si môžu myslieť, že 1 000 € sú všetky peniaze na svete,“. Rodičia musia deťom priblížiť, koľko peňazí je potrebných na prevádzku domácnosti.

Ak vám nevadí zdieľanie konkrétnych čísel, požiadajte svojho tínedžera, aby vám pomohol prezrieť reálne výdavky a umožniť im tak presne zistiť, ako funguje rodinný rozpočet.

Ako funguje požičiavanie peňazí

Väčšina lekcií finančnej gramotnosti, ktoré sa deti musia naučiť, súvisí s hodnotami a správaním, nie s technickými aspektmi fungovania peňazí. Výnimkou je požičiavanie peňazí a úvery.
Deti musia pochopiť, že úver znamená požičiavať si od iných a to niečo stojí. Musia sa však naučiť, že úver môže byť cenným nástrojom. Samotný úver nie je zlý, pokiaľ sa používa zodpovedne a deti sa musia naučiť, ako využívať úver vo svoj prospech.
Výučba malých detí o úvere môže byť zložitá, pretože je to abstraktná téma. Ak najbližšie bude vaše dieťa niečo chcieť, môžete skúsiť sa s ním dohodnúť, že mu peniaze požičiate, ale bude vám musieť vrátiť o niečo vyššiu sumu.

Čas pomáha rastu peňazí

Rodičia by mali tiež zdôrazniť, že peniaze majú časovú hodnotu. Peniaze ušetrené alebo investované po dlhú dobu majú potenciál výrazne rásť.
Keď sporiace účty dosiahli vyššie úrokové sadzby, túto lekciu bolo možné naučiť tým, že deti sledovali rast peňazí na svojom bankovom účte. Teraz, keď sa úrokové sadzby v mnohých inštitúciách pohybujú blízko nuly, možno bude potrebné investovať peniaze, aby sa dosiahol určitý zmysluplný rast v priebehu času.

Inšpirujte sa našimi článkami a nápadmi z kategórie Zdravý životný štýl:
Zvieracia jóga, ktorá bude deti baviť
Záhradničenie s deťmi & Návod na pizza záhradu
Hravá ústna hygiena: čistenie zubov pre deti
Ako pripraviť dieťa na návštevu lekára & Hra na doktora: Montessori záznam pacienta
Nápady na hračky pre deti v rôznom veku
Dieťa nechce chodiť do škôlky: Predčasný nástup mu môže poškodiť mozog
Aktivita pre deti: Lov v prírode s Montessori šablónou


Drahý čitateľ/ka, pomôžte nám vylepšiť túto tému!
Všetky inšpirácie pochádzajú z našej fantázie, z príspevkov čitateľov a internetu. Pomocou kontaktného formulára nám môžete jednoducho zaslať vaše nápady na aktivity, hry, recepty, piesne alebo básne, ktoré chcete pridať k tejto téme.


Pri príprave článku sme sa inšpirovali okrem iného aj nasledovnými článkami: https://www.incharge.org/financial-literacy/resources-for-teachers/financial-literacy-for-kids/
https://money.usnews.com/money/personal-finance/family-finance/articles/2018-03-29/7-lessons-to-teach-your-kids-for-financial-literacy-month