Sezónna strava: Jeseň a zima

| | , ,

Zimné obdobie od novembra až po február

Hlboký nádych a výdych. Všade okolo nás sa príroda ukladá na dlhé, temné obdobie spánku. Zima je charakteristická určitým pokojom, ktorý je dokonalým opakom energického leta. Pre niektorých je predstava zimy čaruplnou rozprávkou, iní majú pri pomyslení na dlhé zimné večery pocit stagnácie a nedostatku inšpirácie. 

Zima je časom na vytvorenie zásoby živín a vnútornej energie na zvyšok roka

Zima je obdobím, kedy je naše trávenie najsilnejšie. Telo potrebuje počas zimných mesiacov viac paliva na udržanie zdravej teploty a zdravia. Naše telá preto prirodzene túžia po väčšom množstve výživnej stravy plnej proteínov a tukov a chladné počasie posilňuje tráviacu kapacitu.

V zime máme prirodzene chuť na teplé polievky, orechy, mäso, ryby a obilniny (síce sú považované primárne za sacharidové, no obsahujú aj dôležité oleje a proteíny). Tieto potraviny bohaté na tuk a proteíny by mali počas zimného obdobia tvoriť základ stravy, pretože pomáhajú telo zahriať a izolovať od chladu. Zároveň sú prírodnou protilátkou proti chladným a vysušujúcim vlastnostiam zimy a zdravotným problémom ako časté prechladnutia, chrípka, suchá pokožka, dehydratácia a zápcha. Zimný tuk okrem toho poskytuje pocit nasýtenia, vďaka čomu zabraňuje prejedaniu a znižuje cirkulujúci cholesterol v krvi.

Podľa tradičnej ajurvédskej medicíny je zima zároveň obdobím, počas ktorého si telo buduje zásoby živín na zvyšok roku, pretože si najefektívnejšie ukladá proteíny, tuky, minerály a vitamíny. Ak počas zimy nekonzumujete výživnú stravu, rezervy, ktoré poskytujú organizmu energiu a výdrž počas jari a leta, sa skoro vyčerpajú. S príchodom jari počas marca a apríla sa nespokojné telo začne ozývať pomocou rôznych nekontrolovateľných chutí, výkyvov hladín cukru v krvi, naberaním váhy a výkyvmi nálady.

Nezabúdajte na zimný odpočinok

Dlhé noci a krátke zimné dni sú prírodným spôsobom, ktorý nám pripomína, aby sme si viac oddýchli. Tento odpočinok umožňuje telu ukladať energiu a dôležité živiny. S cieľom umožniť tieto dôležité procesy je preto okrem sezónneho stravovania dôležité si v zime posunúť večierku na skoršiu hodinu.

Tiež je dôležité si uvedomiť, že ísť spať neskoro a natiahnuť spánok doobeda neposkytuje rovnaké výhody ako ísť spať skoro.  Čím dlhšie človek ráno leží v posteli, o to nudnejší a letargickejší bude jeho deň. Rozdiel je v tom, kedy nastal spánok. Od desiatej hodiny v noci do druhej hodiny ráno je čas metabolického čistenia a obnovy v tele a spánok v tejto dobe prináša najviac odpočinku celému organizmu.

Sezónne stravovanie na jeseň a v zime

Keďže v zime nič nerastie, tradičné možnosti sezónneho zimného stravovania sú najmä:

  • Uskladnenie jesennej úrody v pivnici. Vhodné sú napríklad kapusta, zemiaky, jablká, či mrkva, ktoré môžu dobre uskladnené vydržať aj celú zimu.
  • Ďalšou možnosťou je príprava fermentovaných potravín, ako je napríklad kyslá kapusta.
  • Jednou z možností je aj mrazená zelenina. Ak máte priestor, zvážte nákup mrazničky a zamrazte si potraviny v sezóne. Zmrazenie (na rozdiel od konzervovania) významne neznižuje nutričnú hodnotu potravín.
  • Konzervovanie a sušenie môže byť ďalším spôsobom, ako mať k dispozícii zeleninu a ovocie aj po letných mesiacoch.
  • Ak raz za čas predsa len siahnete po doveznom ovocí a zelenine, skúste venovať pozornosť vzdialenosti, ktorú museli potraviny precestovať.

Vo všeobecnosti by ste sa mali v zime zamerať na jedenie teplých, varených, mierne mastných, dobre korenených jedál a dbať na vyváženie šiestich chutí. Naopak je vhodné obmedziť alebo sa úplne vyhýbať studeným, nadmerne sladkým a príliš ťažkým jedlám.

Varené obilniny, ako napríklad ovsené vločky, jačmeň, ryža, quinoa alebo kitchari, sú skvelé na raňajky, obed aj večeru dobre uvarené spolu s dusenou zeleninou, ideálne vo forme kašovitej polievky, dochutené zahrievajúcimi koreninami s ghee. Zima je tiež skvelým časom na konzumáciu vajíčok a mäsa, ako je hydina, morčacie, králičie a zverina.

Pite teplé až horúce nápoje a vyhýbajte sa ľadovým alebo chladeným nápojom. Môžete zahriať organizmus, zvýšiť cirkuláciu a zároveň povzbudiť čisté dýchacie cesty tým, že si dáte čaj uvarený päť minút s polkou čajovej lyžičky sušeného zázvoru, škorice a klinčekov. Šálka horúceho, koreneného mlieka so štipkou kurkumy alebo sušeného zázvoru a muškátového oriešku pred spaním môže pomôcť zdravému spánku.

Tuky skutočne nie sú zlé!

V článku publikovanom v JAMA Internal Medicine v roku 2016 vedci naznačili, že v 60-tych rokoch minulého storočia potravinársky priemysel s cukrom podplatil vedcov, aby zakryli vzťah medzi cukrom a srdcovými chorobami.

V tom čase bolo pritom bežné, že potravinársky priemysel financoval výskum a od výskumných pracovníkov sa nevyžadovalo zverejnenie zdrojov financovania. A tak vedci namiesto cukru začali obviňovať nasýtené tuky, čo mali za následok zmenu diétnych odporúčaní v 80 a 90-tych rokoch. Ľudia začali konzumovať menej potravín bohatých na tuk. Tuk vymenili za cukor, ktorého spotreba výrazne vzrástla, čo viedlo k dnešnej epidémii cukrovky, obezity, depresie a ochorení tráviaceho traktu.

Práve naopak, tuky sú kompaktný zdroj energie. V prepočte na gram poskytujú dvojnásobnú energiu ako sacharidy. Až dve tretiny celkovej energie pre bunky môžu byť dodávané tukmi. Majú v tele základné funkcie, vďaka ktorým sú neoddeliteľnou súčasťou zdravej výživy. Na rozdiel od obezity tento dobrý zimný tuk poskytuje pocit nasýtenia, vďaka čomu zabraňuje prejedaniu a znižuje cirkulujúci cholesterol v krvi.

Zdravotné problémy charakteristické pre chladné obdobie

Niektorí ľudia bývajú viac citliví a náchylní na vnútorný chlad. Ak títo ľudia konzumujú príliš veľa studených potravín ako šalát, ryžové chlebíky, tyčinky a pijú milk-shaky, ľadový čaj a iné chladené limonády, ľahko sa u nich vyvinú zdravotné problémy spojené s prehnaným chladom. Ich cievy sa zúžia, v dôsledku čoho začnú tkanivá vysychať, objaví sa zápcha, dehydratácia a suchá pokožka. Kvôli slabej cirkulácii je im stále zima.

Deti sú obzvlášť citlivé a na suchosť navyše reagujú nadmernou tvorbou hlienu. Tento hlien je perfektnou živnou pôdou pre baktérie a vírusové infekcie. Tým, že sa počas zimy stávajú nadmerne vysušenými a chronicky dehydratovanými, budú v zime bojovať s častými prechladnutiami a chrípkou a na jar ich môžu potrápiť jarné alergie. Súboj s nádchou sa tak rodičom bude zdať nekonečný.

Sezónne jesenné a zimné potraviny

Sezónne jesenné a zimné ovocie

  • Jablká (ideálne varené alebo pečené)
  • Banány
  • Citrusy ako mandarinky, pomaranče, kiwi
  • Sušené ovocie ako slivky, ďatle a figy

Sezónne strukoviny

  • Šošovica hnedá a červená
  • Fazuľa
  • Mungo zelené a žlté
  • Tempeh
  • Tofu
  • Arašídy

Oleje na jeseň a počas zimy

  • Olivový olej
  • Ľanový olej
  • Sezamový olej
  • Slnečnicový olej

Sezónna jesenná a zimná zelenina

  • Kapustová zelenina ako kapusta
  • Koreňová zelenina ako mrkva, petržlen
  • Tekvice
  • Kukurica
  • Cesnak a cibuľa
  • Zemiaky

Mliečne výrobky na jeseň a v zime

  • Maslo a ghee
  • Mäkké syry
  • Kravské mlieko (nie chladné)
  • Kyslá smotana
  • Kozie mlieko (nie chladné)

Orechy a semiačka

  • Akékoľvek, najmä mandle a vlašské orechy

Sezónne obilniny

  • Celozrnná pšenica
  • Jačmeň
  • Ovos
  • Raž
  • Pseudoobilniny ako pohánka, quinoa, proso, amaranth

Mäso na jeseň a v zime

  • Vajíčka
  • Tučné ryby
  • Hydina
  • Králik
  • Zverina

Dochucovanie potravín

  • Akékoľvek koreniny, ale najmä tie zahrievajúce ako cesnak, zázvor, čierne korenie, kajenské korenie a chilli
  • Med
  • Jaggary
  • Melasa
Previous

Sezónna strava: Jar

Detoxikácia

Next

Vložiť komentár

%d blogerom sa páči toto: