Sezónna strava nie je najnovší trend

| | ,

Sezónne stravovanie znamená konzumáciu čerstvých produktov v období roka, kedy je prirodzene dozreté a pripravené na zber. To znamená jesť napríklad jahody v júni, paradajky v auguste a tekvice v októbri. Práve vtedy je totiž výživná hodnota týchto potravín najvyššia, na rozdiel od dovážaných potravín, ktoré si vyžadujú skorý zber a chemické ošetrenie, aby produkt vydržal prepravu.

Základné princípy zdravého stravovania

Aká strava je pre nás prirodzená?

Odpoveď na túto otázku je v skutočnosti veľmi jednoduchá a poskytne nám ju evolučná biológia: Človek je od prírody všežravec. Naše črevá sú pozoruhodne podobné črevám väčšiny opíc, ktorých strava je zložená z ovocia, orechov, listov, hmyzu a keď sa nájde tak aj z mäsa z vtáka alebo jašterice. 

Naši predkovia voľakedy jedli to, čo si sami vypestovali resp. dochovali a riadili sa zdravým sedliackym rozumom, ako napríklad: človek potrebuje “z každého rožku trošku” a “všetkého veľa škodí”. A pritom netrpeli na novodobé chronické ochorenia ako my v súčasnosti.

Ruky preč od moderných diét a spracovaných potravín

Preto, ak chcete byť zdravý a chcete, aby sa z jedla stal zároveň váš liek, dajte ruky preč od novodobých extrémnych stravovacích výstrelkov, ktoré vám raz zakazujú to, potom zase ono. Dostávajú tak organizmus do škodlivého stavu chronického stresu.

Rovnako sa snažte vyhýbať oblúkom spracovaným potravinám plným chémie, rafinovaných ingrediencií a trans tukov. Práve tie sú totiž považované za jedného z hlavného vinníkov epidémie chronických ochorení.

Sezónna a lokálna strava

Nehľadajte koleso, to bolo už dávno vymyslené. Spoľahnime sa na tisícky rokov overené stravovanie našich predkov – sezónnu stravu. Ešte pred pár generáciami bola sezónna a lokálna strava jediný možný spôsob stravovania. 

Aké výhody má sezónna strava?

Sezónne stravovanie sa môže javiť ako najnovší trend, ale pravdou je, že ešte pred pár generáciami išlo o jediný spôsob stravovania. Ľudia ani inú možnosť nemali, poľnohospodárstvo ešte nebolo tak rozvinuté a supermarkety neboli na každom rohu. V súčasnosti je bežné, že je v obchode k dispozícii celý sortiment ovocia a zeleniny 365 dní v roku. Neznamená to však, že kvalita týchto potravín je počas celého obdobia rovnaká.

Bohatšia chuť, viac živín a menej chémie

Je neporovnateľné jesť prirodzene na slniečku dozreté jablko a dovezené jablko, ktoré zrelo počas prevozu postriekané chemikáliami v kartónovej krabici. Rozdiel cíti váš nos aj vaše chuťové bunky a v neposlednom rade aj celý váš organizmus. Dostupnosť živín v nedozretom ovocí sa totiž významne znižuje. Nehovoriac o tom, že chemikálie sú považované za jedného z hlavných vinníkov súčasnej epidémie ochorení.

Vyvážená strava chráni vaše zdravie

Ak sa stravujete sezónne, máte istotu, že konzumujete vyváženú stravu, ktorá je v súlade s potrebami organizmu. Tie sa v rámci jednotlivých ročných období prirodzene menia, čo vedeli naši predkovia už tisícky rokov dozadu. Preto, keď je vonku 40 stupňov si väčšina ľudí dá radšej melón, než vysmážaný rezeň s tatárskou omáčkou. Zároveň ide o prevenciu a prírodný liek na rôzne zdravotné ťažkosti typické pre dané obdobie.

Poteší sa aj lokálne poľnohospodárstvo, naša planéta a vaša peňaženka

Lokálne potraviny nie je potrebné prevážať z iných oblastí, čo šetrí náklady na energiu a znižuje emisie. V obchodoch si môžete všimnúť, že sezónne potraviny od lokálneho dodávateľa sú omnoho lacnejšie. Sezónna strava preto ide ruka v ruke aj s preferenciou lokálnych zdrojov. Takýmto nákupom podporujete miestnych farmárov, čo je skvelý spôsob obnovy lokálneho poľnohospodárstva.

Tri hlavné sezóny

Aj keď väčšinou hovoríme o štyroch ročných obdobiach – zima, jar, leto a jeseň – len tri z nich sú primárne, počas ktorých rastliny rastú a zabezpečujú úrodu a jednou z nich je obdobie na relax. Úroda je na jar, v lete a na jeseň. Počas zimy oddychujeme a konzumujeme úrodu, ktorú sme nazbierali počas jesennej úrody. Preto v skutočnosti máme len tri obdobia sezónneho stravovania.
Ak budeme počúvať potreby svojho tela, zistíme, že sa naše chute počas týchto sezón prirodzene menia:

Jeseň a zima

V zime máme prirodzene chuť na polievky, orechy, teplé obilniny, mäso a ryby. Tieto potraviny bohaté na tuk a proteíny pomáhajú telo zahriať a izolovať od chladu. Zároveň sú prírodnou protilátkou proti chladným a vysušujúcim vlastnostiam zimy a zdravotným problémom ako časté prechladnutia, chrípka, suchá pokožka, dehydratácia a zápcha. Zimný tuk poskytuje pocit nasýtenia, vďaka čomu zabraňuje prejedaniu a znižuje cirkulujúci cholesterol v krvi. Okrem toho, výživné zimné stravovanie buduje zásoby na zvyšok roku

Prejsť do kategórie: JESEŇ A ZIMA

Jar

Na jar telo túži po nízko-tučných potravinách, ktoré pomáhajú spáliť uložené zásoby tuku, ktoré organizmus chránili počas studených zimných mesiacov. Nedostatočná konzumácia jarných potravín máva za následok kolotoč prechladnutí a ohrozeného lymfatického obehu, ktorý inhibuje vhodnú imunitnú reakciu a narušenú črevnú mikroflóru. Jar je tiež skvelou príležitosťou na detoxikáciu od naakumulovaných toxínov reštart trávenia. Zároveň dochádza k obnove schopnosti tela spaľovať vlastný tuk, aby následne v lete, kedy sa jedia potraviny bohaté na sacharidy, nedochádzalo k výkyvom hladiny cukru v krvi.

Prejsť do kategórie: JAR

Leto

V lete, keď sú dni dlhé a teplé sú najviac užívame energizujúce potraviny, ktoré majú ochladzujúci efekt – sezóne ovocie a zeleninu bohaté na sacharidy.

Stránku k sezónnemu stravovaniu počas leta pre vás pripravujem.

Previous

Prvé príkrmy podľa Ajurvédy

Sezónna strava: Jar

Next

Vložiť komentár

%d blogerom sa páči toto: