Mlieko a ďalšie zimné superpotraviny

Aj vy máte pocit, že v súčasnosti má každý druhý človek laktózovú intoleranciu? Kam sa obzriem tam sa nájde niekto, kto sa mliečnym výrobkom vyhýba oblúkom. A to je veľká škoda. Vylúčenie laktózy zo stravy sa totiž neodporúča ani tým, ktorí majú intoleranciu potvrdenú od lekára, pretože prínosy mliečnych výrobkov pre zdravie prevyšujú diskomfort, a časom sa tráviaci trakt dokáže sám prispôsobiť. To je mimoriadne dôležité zistenie najmä pre deti, ktoré si potrebujú pomocou mlieka budovať rezervu kostnej hmoty, ktorá bude schopná vydržať do konca života. 

Mlieko a mliečne výrobky

Mlieko bez váhania môžeme zaradiť do skupiny „superpotravín“. Samotný názov znie, ako by ste sa po ich zjedení mali premeniť na niektorého zo superhrdinov. U nás teraz fičí Miraculous – Čarovná lienka, ktorá spolu s čiernym kocúrom bojuje proti zlu.

Pravdou však je, že mlieko má svojim spôsobom pôsobivé „schopnosti“. Ide o jednu z najzdravších a najvýživnejších potravín, a to nielen pre deti, ale aj dospelých. Podľa tradičnej medicíny mlieko jedinečnú výživu, ktorú nie je možné získať zo žiadneho iného typu potravy, vyživuje všetky tkanivá, podporuje vyvážené emócie a vnútornú energiu, ktorá prináša silu, zdravú imunitu, šťastie a spokojnosť. 

Posledné dôkazy navyše zistili, že produkty fermentácie, ktoré sú zodpovedné za tráviace ťažkosti, sú  potrebné pre zdravie hrubého čreva a podieľajú sa aj na imunitnej regulácii, glukózovej a lipidovej homeostáze, diferenciácii kolonocytov s dôsledkami na homeostázu a moduláciu osi črevo-mozog. Navyše, ľudský tráviaci trakt sa dokáže časom prispôsobiť príjmu mliečnych výrobkov. Dochádza ku zvýšeniu výskytu baktérií mliečneho kvasenia (bifidobaktérie, laktobacily), ktoré konzumujú laktózu, ale namiesto plynu produkujú ako vedľajšiu látku kyselinu mliečnu. 

AKO ZNÍŽIŤ PROBLÉMY S TRÁVENÍM MLIEČNYCH VÝROBKOV?

Ajurvédske tipy, ako konzumovať mlieko, aby ste zabezpečili čo najlepšie strávenie a minimum tráviacich ťažkostí:

  • Pite organické mlieko. Mnohé problémy môžu byť spôsobené hormónmi a antibiotikám, ktoré sú podávané kravám, a látkami pridávanými pri spracovaní.
  • Varené mlieko spolu so štipkou korenia (zázvorom a kardamónom) pomáha pri jeho stráviteľnosti.
  • Najlepšie je piť mlieko oddelené od kyslých, slaných alebo korenistých jedál, pretože táto kombinácia zhoršuje jeho trávenie. Mlieko by malo byť podávané samostatne, alebo so sladkými jedlami, ako sú obilniny.
  • Mlieko zahlieňuje. Preto pri prechladnutí a infekcii dýchacích ciest pridajte do mlieka malé množstvo vody alebo mlieko na deň-dva vyhraďte zo stravy.
  • Nikdy nekonzumujte studené mlieko ani iné mliečne výrobky (ani v lete), to platí aj pre zmrzlinu.
  • Vitamín D je dôležitý pre absorpciu vápnika. Môžete ho získať dostatkom slnka alebo užívaním vitamínového doplnku.

Tieto opatrenia sú dôležitejšie, ak ste v minulosti zaznamenali akékoľvek problémy s trávením mlieka alebo trpíte častým prechladnutím a nádchou v dôsledku preťaženého trávenia.

Ďalšie zimné superpotraviny

KYSLÁ KAPUSTA

Kyslá kapusta je jednotkou medzi fermentovanými potravinami. Proces kvasenia (fermentácie) potravín uľahčuje strávenie a vstrebávanie živín, zvyšuje výživovú hodnotu, pridáva špecifickú chuť a predlžuje trvanlivosť. Mikroorganizmy podporujúce fermentačný proces majú množstvo zdraviu prospešných benefitov – syntetizujú vitamíny a minerály, produkujú biologicky aktívne látky. V dôsledku toho majú fermentované potraviny antioxidačné, antimikrobiálne, protizápalové a mnohé ďalšie zdraviu prospešné účinky. 

Pripraviť si domácu kvasenú kapustu nie je vôbec náročné. Ak však fermentované výrobky kupujete, siahajte po nepasterizovaných výrobkoch (proces pasterizácie zabíja všetky užitočné baktérie) a pozor aj na pridaný ocot (ktorý fermentačné vlastnosti znehodnocuje).

CESNAK

Cesnak sa používa v tradičnej čínskej a ajurvédskej medicíne pre svoje liečivé účinky už celé stáročia. Obsahuje viaceré látky, ktoré priaznivo pôsobia na zdravie:

  • Alicín má antimikrobiálne vlastnosti a je to tiež širokospektrálne prírodné antibiotikum.
  • Prebiotická vláknina podporuje rast prospešných baktérií v čreve. Asi 11% obsahu vlákniny v cesnaku pochádza z inulínu a 6% z prirodzene sa vyskytujúce fruktooligosacharidov.
  • Cesnak obsahuje množstvo magnézia, vitamínu B6, vitamínu C, selén a tiež stopové množstvá rôznych ďalších živín

Medzi ďalšie pozitívne prínosy cesnaku patrí napríklad uvoľňuje krvné cievy a chráni ich pred poškodením, znižuje krvný tlak a cholesterol, obsahuje antioxidanty a zmierňuje zápaly.

Ak sa rozhodnete pre klasický cesnak (nie výživové doplnky), je potrebné dbať na to, aby ste ho konzumovali v čo najčerstvejšej (surovej) podobe, len tak môžete naplno využiť jeho účinky. Ak ho chcete napríklad pridať do varenia, ideálne je ho primiešať nakoniec po dovarení, keď už jedlo trochu vychladlo.

LOSOS

Mastné ryby hrajú vo výžive dôležitú úlohu. Losos, makrela, tuniak, sleď či sardinky sú skvelým zdrojom kvalitných bielkovín, rôznych vitamínov (napríklad vitamínu D, ktorého obsah v strave je skôr výnimočný) a minerálov (jód, zinok, draslík a selén). Tiež sú najlepším zdrojom dvoch z troch najdôležitejších omega-3 mastných kyselín (EPA a DHA). Potláčajú zápalové procesy a chránia pred srdcovocievnymi ochoreniami a rakovinou. Zdravá a vyvážená strava by preto mala zahŕňať aspoň 2 porcie rýb týždenne.

HLIVA ÚSTRICOVÁ

Medzi najzdravšie huby patrí hliva ustricová (Pleurotus ostreatus). Hliva akumuluje omnoho viac zinku než akýkoľvek iný známy živočích. Okrem toho obsahuje prírodné antioxidanty a mnohé ďalšie živiny (kyselina listová a vitamíny B) a rôzne fytoživiny.

Zistilo sa, že niektoré proteínové polysacharidy v hlive majú v experimentálnych štúdiách na zvieratách antihyperglykemické, protinádorové, imunomodulačné, protizápalové, antihypertenzívne účinky.

Aké sú vaše obľúbené superpotraviny na zimné počasie?

Previous

Domáca pleťová maska bez chémie + Recept

Jarné superpotraviny + recepty z nich

Next

Vložiť komentár

%d blogerom sa páči toto: