Ľuľkovitá zelenina

Nie je zelenina ako zelenina. Niektorá je dokonca považovaná za menej zdravú, ako by sme si mysleli. Reč je o ľuľkovitej zelenine, ktorá je známy alergén, u citlivých ľudí môže spôsobovať tráviace ťažkosti a dokonca aj prispievať k zhoršeniu zdravotného stavu pri rôznych ochoreniach. Patrí sem pritom obľúbená zelenina (ako napríklad zemiaky, paradajky či paprika), ktorá sa na tanieri väčšiny z nás nachádza pomerne často a navyše v nevhodných kombináciách. Prečítajte si o nej viac v článku, kde sa dozviete aj o tom, ako ju konzumovať, aby nespôsobovala ťažkosti.

#niejezeleninaakozelenina #zelenina #lulkovitazelelnina #solanceae #paradajky #tomato #paprika #pepper #zemiaky #potato #baklazan #eggplant #hravozdravo

Čo je to ľuľkovitá zelenina?

Čeľaď Solanaceae je veľmi rozmanitá, patria do nej rôzne rastliny od burín, bylinky, cez obľúbenú zeleninu až po kríky a stromy. Všetky rastliny z tejto čeľade majú jedno spoločné – sú viac menej jedovaté. Medzi tie viac jedovaté patrí napríklad nebezpečný durman obyčajný (Datura stramonium), ktorý pochádza práve z tejto skupiny. Medzi tie menej patria napríklad:

  • zemiaky (Solanum tuberosum),
  • rajčiny (Solanum lycopersicum),
  • baklažán (Solanum melongena),
  • paprika (Capsicum annum),
  • alebo aj tabak (Nicotiana tabacum).

Ich jedovatosť je spôsobená tým, že rastliny produkujú prírodné pesticídy na ako ochranu voči škodcom, takzvané glykoalkaloidy. Tieto horké zlúčeniny sa nachádzajú v celej rastline, no najviac sú koncentrované v listoch, kvetoch, semenách a nezrelých plodoch.

A nie je to iba povera! Voľakedy síce ľudia verili, že rastú v noci, kedy absorbujú negatívne energie. Ich jedovatosť a obsah škodlivých látok je však nesporná. Určite ste počuli napríklad o tom, že zelené alebo vyklíčené zemiaky môžu spôsobiť otravu. 

Okrem toho:

  • Obsahujú solanín, ktorý môže spôsobiť poruchy nervového systému.
  • Dehydratujú kosti a zhoršujú artritídu a iné problémy súvisiace s kosťami.
  • Tiež môžu narúšať metabolizmus vápnika, zhoršiť poruchy tráviaceho traktu, ischias, poruchy obličiek a žlčové kamene.
  • Mnohé obsahujú lektíny, ktoré môžu vyvolať alergickú reakciu.

Pre koho nie je ľuľkovitá zelenina vhodná?

Mamičky asi tušia, o čom hovorím. Paradajky a papriky sa odporúčajú vynechať z jedálnička tehotných aj dojčiacich žien a deťom ich zavádzať ako posledné zo zeleniny. Nevhodné sú práve z hľadiska možného vývoja alergie. 

Jej konzumácia sa odporúča zvážiť resp. obmedziť aj ľuďom s narušenou imunitou (napr. alergiami či autoimunitnými ochoreniami), tráviacimi ťažkosťami (celiakia, neceliakálna gluténová intolerancia, laktózová intolerancia, histamínová intolerancia, zvýšená priepustnosť čriev, zápalové črevné ochorenia, IBS a pod.) či starším ľuďom.

Ako konzumovať ľuľkovitú zeleninu, aby nespôsobovala ťažkosti?

Tu je zopár tipov, ako si ľuľkovitú zeleninu vychutnať:

  • Pri tejto zelenine platí pravidlo jesť sezónne a lokálne ešte o milión-krát viac! Nikdy ju nekupujte dovezenú. Dovážené potraviny bývajú odtrhnuté v nezrelom štádiu (v ktorom je ľuľková zelenina najjedovatejšia) a dozrievajú (ak sa to tak dá vôbec nazvať) po ceste. Ak konzumujete ľuľkovitú zeleninu, mala by byť čo najzrelšia, ale prirodzene na slniečku, nie za pomoci rôznych chemikálií.
  • Jedzte rozmanito ale s mierou. Kľudne si túto zeleninu vychutnajte, ak ju budete konzumovať s rozumom nie každý deň ani niekoľko krát za deň. Vymeniť štandardné zemianky môžete za batáty (sladké zemiaky, ktoré do tejto skupiny nepatria) alebo ryžu. Paradajky a papriku vám plnohodnotne nahradí šalát, uhorka alebo reďkvička. Baklažán môžete zase vymeniť za cuketu.
  • Zeleninu poriadne ošúpte.  Výrazne vďaka tomu znížite koncentráciu solanínu. Zo zemiakov je najlepšie ošúpať 2 až 3 mm z povrchu.
  • Zeleninu uvarte. Varenie zlepšuje stráviteľnosť a redukuje alkaloidy a lektíny. Ak budete variť na zdravom tuku a použijete aj korenie ako kmín alebo čierne korene, toxicitu ešte viac znížite.
  • Vyvarujte sa kombináciám tejto zeleniny s ovocím, uhorkou a mliečnymi výrobkami (mlieko, syr, jogurty a smotana), pretože sú ťažko stráviteľné a zbytočne zaťažujú organizmus. Nevhodným príkladom môže byť obľúbená kombinácia chlieb s maslom so šunkou a syrom a k tomu surová paradajka alebo paprika, klasická zemiaková kaša a podobne.
Previous

Melónový žralok

Kombinovanie potravín

Next

Vložiť komentár

%d blogerom sa páči toto: