Kombinovanie potravín

Včera som načrtla tému nevhodných kombinácií jedál v článku o ľuľkovitej zelenine a rada by som k nemu pridala ešte jeden komplexnejší článok. A neviem prečo, vždy keď rozmýšľam nad nevhodnými kombináciami jedál, napadnú ma moje obľúbené bryndzové halušky. Zbožňujem ich, aj keď viem, že je to jedno z najťažších jedál na trávenie. Prečo? Pretože tradičný recept kombinuje až 4 živočíšne bielkoviny v jednom jedle 😲!

Ľudia sa nad kombináciami bielkovín či potravín väčšinou nezamýšľajú a v zásade sa z toho nestrieľa, ak máte dobré trávenie a nepreháňate to. Pri deťoch do 2 rokov by som však dávala väčší pozor, najmä ak ide o dieťatko s citlivým trávením či narušeným imunitným systémom (s alergiami či autoimunitnými ochoreniami).

Niektoré kombinácie potravín totiž podporujú optimálne trávenie a vstrebávanie živín, zatiaľ čo iné skôr naopak vedú k plynatosti a nadúvaniu a nakoniec sa premenia na toxíny. Viac info nájdete v článku.

#bryndzovehalusky #ajurveda #travenie #zazivani #traviaceproblemy #traviciproblemy #nafukovanie #nafukovani #bolesti #cojediazdravedeti #hravozdravo

Sme to, čo trávime

Na to, aby ste mali zdravé trávenie, nestačí iba jesť zdravé potraviny. A známe porekadlo „Ste to, čo jete“ nie je úplne výstižné. Mohli by ste zjesť tony zeleniny, no bez toho, aby ich tráviaci trakt rozložil, strávil a dokázal vstrebať, by z nich organizmus nemal absolútne nič. Ajurvéda nás preto učí, že nielen to, čo jete, je dôležité. Dôležitejšie je to, ako jeme a ako skonzumované jedlo strávime. Alebo po anglicky „You are what you digest.“

A je to tak. Ľudia často ani netušia, ako zaťažujú svoje trávenie nevhodným kombinovaním potravín. Tie vedú k spomaleniu a narušeniu trávenia. Jedlo v tráviacom trakte zbytočne hnije, v dôsledku čoho sa môže objaviť nafúknuté brucho či iné tráviace ťažkosti. Taktiež však môže dôjsť k absorpcii nestrávených molekúl z jedla a toxínov do krvného obehu a odtiaľ k vnútorným orgánom. A to už asi tušíte môže z dlhodobého hľadiska vytvárať domino efekt s negatívnym dopadom na zdravie.

Takže, ak sa snažíte jesť zdravo, no aj napriek tomu skončíte pravidelne s nafučaným bruchom či inými tráviacimi ťažkosťami, alebo nimi trpí vaše dieťa, prečítajte si tieto Ajurvédske tipy. Niekedy je jednoducho problém v tom, ako navzájom kombinujeme jednotlivé potraviny. A to môže byť rozdiel medzi ospalým pocitom po jedle, kedy človek nič nespraví, a energickým dňom.

Ako teda kombinovať potraviny?

Predpokladom je, aby sa potraviny, ktoré vyžadujú na trávenie rozdielne zažívacie prostredie (rôzne enzýmy, dĺžku trávenia, atď.), konzumovali samostatne.

Ovocie

Ovocie sa rýchlo rozkladá a malo by sa konzumovať vždy samostatne na lačný žalúdok aspoň 40 minút pred jedlom (alebo 2-3 hodiny po jedle).

Do plnohodnotného jedla môžeme kombinovať kyslejšie ovocie, ktoré sa trávi pomalšie až v tenkom čreve (jablká, hrušky, pomaranče, broskyne, marhule, slivky) so škrobmi (napríklad ovos, ryža), ktoré sa v žalúdku tiež netrávia. Kombinácii s bielkovinami (mliečne výrobky ako jogurty) sa však pokúste vyhnúť. Ak ich potrebujete aj napriek tomu skombinovať, vyberte si ovocie s nízkym obsahom cukru ako sú bobuľoviny s jogurtom. Banány sú v kombinácii s mliekom alebo jogurtom toxické.

Ešte jedna pikoška pre dámy: keď kombinujeme ovocie s inými potravinami, fruktóza sa nespáli ako energia, ale sa uloží ako tuk.

Bielkoviny

Bielkovinové potraviny zahŕňajú mlieko, mäso, vajcia a tofu. Nekombinujte viac typov bielkovín (napríklad mäso v smotanovej omáčke) a snažte sa jesť len jeden koncentrovaný proteín na jedno jedlo, pretože každá bielkovina si vyžaduje iné podmienky trávenia. Tzn. žiadne ryby a kurča, vajcia a mlieko, syr a fazuľa a podobne na jednom tanieri.

Kým bola malá ešte maličká, asi do jej 2 rokov som sa snažila dávať na túto kombináciu pozor. Dnes už nemám problém jej dať kuracie v smotanovej omáčke. Ale to aj preto, lebo do nej dostať mlieko to je čistý boj.

Takže, ak máte doma krpca a možnosť vyhnúť sa kombinovaniu bielkovín, určite by som to zvážila. A to najmä pri malých deťoch a deťoch s akýmikoľvek tráviacimi ťažkosťami, alergiami alebo autoimunitným ochorením, ktoré potrebujú v rámci možností skôr regenerovať svoj črevný mikrobióm, než mu ešte pridávať.

Sporná kombinácia škrobov s bielkovinami

Na jednej strane škroby vyžadujú na trávenie zásadité prostredie a proteíny vyžadujú kyslé prostredie. Enzýmy potrebné pre každý z nich sa navzájom neutralizujú alebo rušia. Na druhej strane však mnohé potraviny – ako napríklad fazuľa, mlieko a mliečne výrobky, orechy a semená – sú prirodzenou kombináciou bielkovín, tukov aj sacharidov. Preto sa priznám, že táto kombinácia je pre mňa už trochu pritiahnutá za vlasy a moc ju neriešim. 🤷🏻

Skôr sa snažím, aby sme mali pravidelne aj vegetariánske jedlá s rastlinnými alternatívami bielkovín, ktoré sú strávené raz-dva či už sú v kombinácii so škrobmi alebo nie. Správnu rovnováhu medzi živočíšnou a rastlinnou stravou zdôrazňuje aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a pravdou je, že dnešné deti tej stravy rastlinného pôvodu pojedia omnoho menej, než by mali.

Ako sa ešte môžete starať o svoje trávenie?

  • 1 chod = jeden typ jedla, to znamená, že na obed si dáte rizoto, ale nedáte si k nemu polievku ani zákusok.
  • Jedzte až vtedy, keď budete hladní, najskôr po 3-4 hodinách od predchádzajúceho jedla. . To znamená, že sa prechádzajúce jedlo celé strávilo a uvoľnilo miesto pre ďalšie jedlo. Veľmi dôležité je naučiť sa uvedomovať si nereálny hlad, ktorý vzniká v dôsledku psychiky a zvykov.
  • Najväčšie jedlo dňa konzumujte v čase obeda, kedy je trávenie najsilnejšie a pripravte si ľahšiu večeru.
  • Nejedzte jedlo, kým je ešte horúce. Najlepšia je vlažná alebo izbová teplota a k jedlu si nikdy nedávajte studené nápoje.
  • Preferujte jednoduché recepty, čerstvo pripravené jedlá pripravené bez spracovaných potravín.
  • Počas dňa popíjajte čaj na trávenie (rasca, koriander a fenikel).

A späť k bryndzovým haluškám

Takže, ak sa chystáte variť bryndzové halušky pre deti alebo máte zažívacie ťažkosti a dostali ste na ne neprekonateľnú chuť tak vám poradím. Pri bryndzových haluškách sa viete dostať na 2-kombináciu bielkovín bez významnej zmeny chuti. Pri bezlepkovej verzii bohužiaľ na 3-kombináciu. Ale vždy lepšie ako 4-kombinácia.

Ako na to?

  • Základom je dávať si pozor na bryndzu, ktorú kupujete, aby to bola skutočne 100% ovčia bryndza. A túto následne kombinujete nie s kyslou smotanou ale ovčím neochuteným jogurtom.
  • Lepkové halušky sa dajú spraviť jednoducho bez vajíčka (len múka, voda soľ), bezlepkové bohužiaľ bez vajíčka nespravíte.
  • A na záver pridáte opečenú slaninku.

Prečítajte si aj súvisiaci článok:

Previous

Ľuľkovitá zelenina

Zvieracia jóga pre deti

Next

Vložiť komentár

%d blogerom sa páči toto: