Upokojenie sa, samoregulácia a zvládanie hnevu sú mimoriadne dôležitou zručnosťou, ktorú by sa deti mali naučiť ešte počas detstva. Neschopnosť zvládnutia emócií v detstve totiž môže mať trvalé negatívne dôsledky siahajúce až do dospelosti.

Dôsledky nedostatočnej samoregulácie a schopnosti upokojenia sa

Primárnym dôsledkom nahnevaných reakcií je odmietanie zo strany ostatných. Nahnevaní ľudia spôsobujú, že sa ostatní cítia rozrušení, zastrašovaní a nemilovaní. To necháva rozhnevaného človeka izolovaného a často s mizerným pocitom.

V detstve hnev odrádza ostatné deti od priateľstva a nedostatok vzájomnej podpory v mladom veku často vedie k nenaplneným vzťahom neskôr v živote. Najhorším scenárom je dospelý, ktorý nedokáže mať zmysluplné a trvalé vzťahy. A keďže ľudia a vzťahy v ich životoch sú najdôležitejším prediktorom šťastia a pohody, je to vysoká cena, ktorú treba zaplatiť za to, že sa v detstve nenaučili ovládať svoj hnev.

Pre deti s nízkou samoreguláciou môže byť správne spracovanie emócií skutočnou výzvou. Väčšina z nich sa rýchlo nahnevá a nadmerne reaguje na drobnosti. Práve pre tieto deti je mimoriadne dôležité učiť zručnosti na regulovanie svojich emócií a upokojenie sa v hneve.

Učenie techník na upokojiť sa

Ako pre dospelého je pre mňa výzvou, aby som ukázala deťom, ako primerane reagovať počas vlastných emocionálne nabitých situácií. Deti totiž pozorne sledujú reakcie svojich najbližších a tieto modely správania sa postupne učia.

Preto je dôležité deťom ešte pred výbuchom emócií vysvetliť, aké sú základné emócie, aké samoregulačné techniky im môžu pomôcť ich zvládnuť, ako ich používať, upozorniť deti na dôsledky ich nezvládania. A v neposlednom rade im musíte ísť príkladom a ukázať im správnu reakciu v kritickej situácii.

Vysvetlite deťom základné emócie

Existuje mnoho rôznych emócií, ale tých základných je len 6:

  • šťastie
  • smútok
  • strach
  • hnev
  • prekvapenie
  • znechutenie

Deti musia byť schopné rozoznať tieto emócie, ako sa cítia a ako rôzne reakcie môžu ovplyvniť ich samých alebo ostatných. Stratégie upokojenia nebudú fungovať tak efektívne, pokiaľ dieťa nepochopí, ČO cíti, PREČO to tak cítia, a AKO reagovať.

Odíďte na upokojovacie miesto

Ak dieťa urobilo niečo, čo vás skutočne nahnevalo a je potrebný rozhovor alebo dôsledok, musíte predtým, ako odpoviete, ustúpiť a upokojiť sa, aby vám chladná hlava umožnila sprostredkovať, že bude dieťa zodpovedné za nápravu situácie alebo za následky svojho správania, no aj napriek tomu ich máte stále radi.

Určite miesto na upokojovanie, ktoré je príjemné a kde môžete umiestniť nejaké nástroje na upokojenie ako kniha či vymaľovánky. Môže to byť aj spálňa alebo terasa, či len pohodlná pohovka v obývacej izbe. Nezabudnite deťom vysvetliť, čo je to „upokojovacie miesto“, ešte vtedy, keď sú všetci v pohode.

Keď budete mať nabudúce stresujúcu situáciu, ukážte ďeťom model, v ktorom pôjdete na miesto, kde sa chcete upokojiť. Predtým, ako začnete kričať alebo reagujete sarkasmom alebo hnevom, povedzte: „Musím sa upokojiť. Idem na pár minút na svoje upokojovacie miesto.“ Deti sa budú sa učiť z vášho modelu a pravdepodobne sa budú tešiť na svoju vlastnú príležitosti.

Ako sa na tomto mieste ešte viac podporiť upokojenie?

Prepnite mozog do racionálneho stavu pomocou jednoduchej techniky

Upokojenie môžu podporiť veci, ktoré „prepínajú“ mozog z emocionálneho stavu do racionálneho. Výskumy totiž ukázali, že mozog nie je schopný zároveň držať dva duševné stavy naraz a uvažovať aj emocionálne aj racionálne. Môžete preto napríklad spájať mesiace roka s dňami: Január – Pondelok, Február – Utorok, Marec – Streda, atď. Ak je to pre vás príliš ľahké, môžete skúsiť dni priraďovať naopak: Január – Nedeľa, Február – Sobota, Marec – Piatok, …

Uvoľnite telo pomocou hlbokého dýchania, myseľ ho bude nasledovať

Keď sme naštvaní, máme tendenciu plytko dýchať, čo v nás udržiava rozrušenosť, úzkosť a hnev. Spomalenie dýchanie môže pomôcť telu sa fyziologicky upokojiť, čo vedie k pokojnejšiemu mentálnemu stavu. Ak sa upokojí telo, myseľ ho nasleduje.

O tom ako naučiť dieťa relaxačné dýchanie sa dočítate aj v našom článku: Meditácia vhodná aj pre deti

Zostavte si sadu upokojujúcich pomôcok

Sada samoregulačných pomôcok na upokojenie sa pre deti
OBRÁZOK: NaturalBeachLiving

Vyrobte si alebo si zakúpte rôzne antistresové pomôcky. Vložte ich do košíka na upokojovacie miesto tak, aby k nim malo dieťa prístup, aby sa tak podporila samoregulácia a nezávislosť pomocou ukľudňujúcich stratégií. Ukážte deťom, ako upokojovacie pomôcky používať.

Pocvičte si jógu

Pocvičte si, ide o skvelý spôsob, ako sa upokojiť. Napríklad u detí s ADHD má 10-minútové cvičenie lepší efekt ako lieky (kontrola). Na uvoľnenie sú napríklad skvelé pózy z jogy, pretože pomáhajú správne dýchať a priviesť pokoj do tela, ktorý sa bude odrážať aj vo vašej mysli.

Prečitajte si viac o detskej jóge v našom článku: Zvieracia jóga, ktorá bude deti baviť

Inšpirujte sa našimi článkami a nápadmi z kategórie Zdravý životný štýl:
Finančná gramotnosť: hry na jej podporu pre deti (od 3 rokov)
Zvieracia jóga, ktorá bude deti baviť
Záhradničenie s deťmi & Návod na pizza záhradu
Hravá ústna hygiena: čistenie zubov pre deti
Nápady na hračky pre deti v rôznom veku
Aktivita pre deti: Lov v prírode s Montessori šablónou


Pri príprave článku sme sa okrem iného inšpirovali aj nasledovnými článkami: