Termín senzomotorika môže pôsobiť ako ďalší novodobý trend, ktorý má za úlohu rodičov zbytočne zmiasť a pridať im ďalšiu úlohu na ich už aj tak nekonečný zoznam úloh. Nie je tomu však tak, pretože zmyslové aktivity môžu byť súčasťou správne nastaveného stimulujúceho prostredia a pomôcť tak dieťaťu v kognitívnom rozvoji.

Kognitívny rozvoj dieťaťa

Najvýznamnejšou teóriou kognitívneho vývoja dieťaťa je teória švajčiarskeho psychológa Jean Piageta. Podľa neho prechádzajú deti 4 kritickými fázami kognitívneho vývoja. Každá fáza je významná posunmi v tom, ako deti chápu svet a umožňujú vyššiu mieru abstrakcie.

Senzomotorická fáza

Prvá významná fáza kognitívneho vývoja je práve senzomotorická fáza. V tejto fáze u dieťaťa dochádza k rýchlemu rastu nervových spojení v dôsledku stimulácie prostredím a je toho veľa, čo môžeme urobiť, aby sme ju podporili. Všetko, čo sa dieťa v tejto fáze naučí, používa ako stavebný blok v neskorších obdobiach.

Senzomotorická fáza sa začína pri narodení (niektorí hovoria, že dokonca ešte skôr) a trvá až do veku okolo 2 rokov. V tejto fáze dieťa skúma okolitý svet použitím svojich zmyslov – bábätká všetko obzerajú, počúvajú, olizujú, dotýkajú sa a ovoniavajú a to ovplyvňuje ich chápanie sveta. Prijímanie vstupov je jednou časťou procesu, druhou časťou je reakcia dieťaťa na tento vstup, čo núti dieťa vylepšovať svoje motorické zručnosti. Rozvinutejšie motorické zručnosti umožňujú dieťaťu zažiť ešte viac zmyslových vstupov. Tento proces tvorí základ učenia.

Dôležitosť zmyslovej hry

Deti sa rodia s určitou genetickou výbavou, ktorá ovplyvňuje ich schopnosti a záujmy. Je to však jediná predispozícia. Potenciál aj prostredie sa môžu výrazne zmeniť.

Výskum ukazuje, že plasticita mozgu – spôsob, akým mozog reaguje na podnet prostredia, je najväčší v prvých rokoch vývoja dieťaťa. Toto citlivé obdobie nazývame okno príležitostí, v ktorom je pre dieťa rozhodujúce, aby dostalo náležitú stimuláciu, pretože neskôr bude pre neho omnoho ťažšie naučiť tieto zručnosti. Napríklad schopnosti, ako je osvojovanie jazykov, sa v citlivom období prirodzene rýchlo rozvíjajú, ale je omnoho náročnejšie sa ich naučiť neskôr.

Senzorické a motorické zážitky v tomto ranom období zvyšujú veľkosť neurónov, ako aj ich spojenie s ostatnými neurónmi. To poukazuje na dôležitosť stimulačného prostredia, ktoré využíva okno príležitostí a poskytuje dieťaťu najlepší možný štart do života.

Zmyslové aktivity na rozvoj senzomotoriky

Zabezpečiť stimulujúce prostredie pre dieťa nie je náročné zabezpečiť. Nepotrebujete drahé hračky ani špeciálne vzdelávacie aktivity. Veci, ktoré nájdete doma, dokážu dieťaťu poskytnúť dostatok zmyslovej stimulácie, ktorá bude zahŕňať 5 zmyslov (chuť, dotyk, čuch, sluch, zrak). Najdôležitejšou zložkou je vy – opatrovateľ, ktorý poskytne bezpečný základ pre ďalšie objavovanie a skúmanie.

Zmyslové fľaše

Zmyslové fľaše predstavujú jednoduchý a efektívny spôsob, ako poskytnúť dieťaťu zmyslové zážitky. Jednoducho sa vyrábajú, keďže všetko, čo potrebujete, je fľaša, tekutina (olej, voda, tekuté mydlo, šampón, glycerín …) a niečo, čo sa do nich dá vložiť (trblietky, piesok, korálky, konfety, magnety, gombíky, hračky). Možnosti sú skutočne nekonečné.

Navyše sú vhodné pre akýkoľvek vek! Dojčatá sa na ne môžu pozerať, zatiaľ čo pred nimi trasiete a otáčate fľašu. Staršie deti môžu premýšľať a učiť sa chemické a fyzikálne vlastnosti rôznych materiálov. Tiež môžu byť použité ako nástroj na samoreguláciu emócií (trblietavé sú na tento účel obzvlášť dobré).

Zmyslové tašky

Zmyslové tašky sú o hmatateľnom zážitku – ako ich deti stláčajú, vnútri v nich sa pohybujú vložené predmety. Na ich výrobu potrebujete plastový sáčok (do mrazničky), tekutinu (šampón alebo sprchový gél) a veci, ktoré vložíte dovnútra. Môžete vložiť čokoľvek, ale je dôležité dávať pozor na ostré hrany. Zaistite lepiacou páskou na všetkých 4 stranách a je hotovo!

Senzorické tašky sú tiež vhodné pre akýkoľvek vek. Pre malé deti, ktoré by sa ich mohli pokúsiť vložiť do úst, ich môžete prilepiť na podlahu. Zmyslové tašky sú úžasné nástroje, pretože sa dajú použiť v mnohých rôznych typoch hry. Od jednoduchej motorickej manipulácie po hľadanie písmen a číslic alebo dokonca príbehy. Bonus: žiadne upratovanie po hre!

Zmyslové paličky

Paličky sa ľahko vyrábajú a tým najmenším poskytujú veľa zábavy. Vyrobíte ich prilepením rôznych zaujímavých textúr na drevené zmrzlinové paličky alebo paličky, ktoré kúpite v obchode. Používajte jednoduché predmety do domácnosti (koberce, ponožky, gombíky …) a dajte svojmu dieťaťu možnosť preskúmať rôzne textúry – mäkké, hrubé, tvrdé, páperovité … Farebné materiály rôznych tvarov a veľkostí poskytujú aj veľa vizuálnej stimulácie. Táto senzomotorická hračka je ideálna na cestovanie – malá a ľahko sa nosí, ale môže deťom poskytnúť veľa zábavy.

Activity board (zmyslové dosky)

Activity boardy sú na prípravu náročnejšie, ale v súčasnosti si ich už môžete zakúpiť hotové. Ak sa rozhodnete predsa len si ich vyrobiť sami, ako základňu budete potrebovať drevenú alebo polystyrénovú dosku a nástroje na pripevnenie rôznych predmetov. Potom pripevnite čokoľvek, o čom si myslíte, že môže dieťa zaujímať.

Deti akéhokoľvek veku môžu opäť profitovať z hrania s týmito doskami. Skvelá vec na nich je, že môžu poskytovať rôzne typy senzorických vstupov (dotyk, zvuk, zápach, zrak …).

Tiché knihy

Tiché knihy patria tiež medzi náročnejšie spôsoby poskytovania zmyslovej činnosti. Vyžadujú zručnosti pri šití a šijací stroj, ale niektoré verzie je možné si aj zakúpiť. V podstate ide o zbierku strán vyrobených z plsti (najčastejšie) s rôznymi činnosťami. Napríklad môžete vložiť rôzne druhy ovocia, ktoré je možné triediť do košov, zipsov a čipiek, písmen a číslic, častí ľudského tela …

Tiché knihy sa najlepšie hodia pre batoľatá so zameraním na zručnosti, ako je triedenie a budovanie jemnej motoricky. Keďže tiché knihy sú ľahké a ľahko sa prenášajú, je skvelé mať ich na cestách.

Plastelína a podobné aktivity

Zaujímavé textúry a hmatové skúsenosti, ľahká manipulácia stlačením, schopnosť tvarovania rôznymi spôsobmi … Príkladmi sú plastelína, želé, sliz a kinetický piesok. Tieto aktivity sú nielen úžasné pre prieskum a jemné motorické zručnosti, ale tiež poskytujú príležitosť pre kreatívne hranie a vyjadrenie sa.

Hra s tuhými látkami

Na rozdiel od mäkkých látok nemôžu byť tvrdé ľahko tvarovateľné, ale môžu poskytovať rôzne typy hmatateľných zážitkov vďaka svojej textúre a farbe. Príkladmi sú rôzne tvary kameňov, farebné cestoviny, ryža… Tieto činnosti poskytujú jednoduchý spôsob precvičovania rôznych pohybových schopností (meranie, miešanie, prenos medzi miskami …).

Hra s vodou

Hra s vodou je pravdepodobne najjednoduchším spôsobom, ako sa dieťa môže venovať zmyslovým činnostiam. Všetko, čo potrebujete, je voda! Ďalšími skvelými pomocníkmi sú šálky a misky na meranie alebo predmety, ktorých plávajúce schopnosti môžete otestovať…

Existuje naozaj veľa zaujímavých vedeckých princípov, ktoré je možné skúmať pomocou vody. Mladšie deti môžu skúmať rôzne pocity horúcou a studenou vodou, miešať alebo len striekať. Zábava je zaručená!

Zapojte tieto nápady do každodenného života. Tieto činnosti pomáhajú vášmu dieťaťu objavovať a skúmať nové pocity a lepšie porozumieť svetu okolo neho. Podpora rozvoja senzomotoriky znamená, že všetky ďalšie zručnosti sa budú deti ľahšie učiť, pretože bude mať silný základ, na ktorom môžu stavať.


Tento článok pôvodne vyšiel na https://www.stemlittleexplorers.com/en/sensorimotor-activities-children/ a je jeho voľným prekladom.